DEL A: INTRODUKSJON TIL TEMAET TALEMÅL
Heilt frå me var småe, har me «herma» etter andre, for det er det som er den naturlege måten vår å læra eit språk på. Me har teke etter talespråket til foreldra våre, jamaldringar i barnehage og skule, barnehagelærarar, lærarar i skulen, slekt og vener. Tenk på kor mange som har vore med på å påverka akkurat den måten du sjølv pratar på. Kanskje er du framleis påverkeleg og endrar språket ditt? Nokon har ei særleg evne til å herma etter andre sitt språk og kan vera veldig underhaldande å lytta til. Rune Nilson har fått radiopris for imitasjon av dialektar langs kysten av Noreg.
A-1: Evna til imitasjon
Lytt til Rune Nilson i dette videokuttet og prøv å finna ut kva som gjer at han klarer å få fram dei klare skilnadene. Deretter kan du gjerne dela synspunkta dine med ein medelev.

A-2: Prøv deg som imitator!
Vel deg eit talemål som ikkje er ditt eige, men gjerne eit som du har god kjennskap til, for eksempel fordi det er eit talemål nokon i familien eller slekta di snakkar. Skriv det først som ei kort melding (gjerne eit avsnitt) før du øver på å framføra meldinga på dette talemålet.
A-3: Ta utgangspunkt i eige språk!
A-3-1: Lytt til ditt eige talemål og finn ut kva infinitivsendingar du har.
Du kan laga dine eigne setningar, eller høyra etter kva som er naturleg for deg å seia i dømet nedanfor:
Når eg blir stor, vil eg bli god til å springa raskt, kasta langt med spyd og køyra eigen bil.
Svake hokjønnsord endar på trykklett vokal i ubunden form eintal, t.d.
ei jente, ei pute
Sterke hokjønnsord endar på konsonant eller trykktung vokal i ubunden form eintal, t.d.
ei bygd, ei bok, ei bru
A-3-2: Ta utgangspunkt i din eigen dialekt og finn ut kva som er naturleg bøyingsending for deg i bestemt form av hokjønnssubstantiv. Finn også ut om du har ulik ending i dei svake og dei sterke hokjønnsorda.
Du kan laga dine eigne setningar eller bruka hokjønnssubstantiva i dømet nedanfor:
Den nye jenta i klassen hadde lese boka om Gunnlaug Ormstunge før ho kom til bygda, for mora og tanta hennar kom frå Island.
A-3-3: Skriv ned for deg sjølv kva du meiner desse omgrepa tyder:
Diftongering, segmentering, differensiering
DEL B: LESING AV SPRÅKPRAT-INNLEGG OG OPPGÅVER TIL TEKSTEN/TEKSTANE
No er det tid for fagleg påfyll. Les enten artikkelen “Elevar som sosiolingvistiske forskarar” (tekst 1) eller “Endrer man språket gjennom livet?” (tekst 2). Hugs å nytta eigna lesestrategiar, slik at du er i stand til å «læra vekk» sentrale punkt og viktig innsikt til ein medelev om teksten du har fordjupa deg i, etterpå.
B-1: Arbeid med Språkprat-artikkelen
Les artikkelen din slik at du kan forklara sentrale fagomgrep og hovudpoenget i artikkelen for den andre etterpå. Her er nokre hjelpespørsmål du kan ta tak i?
B-1-1: Tekst 1
«Elevar som sosiolingvistiske forskarar” (2021, mars) av Ragnhild Lie Anderson
- Kva meiner ein med ein sosiolingvistisk bakgrunnsvariabel?
- Kva nytte har ein av slike bakgrunnsvariablar?
- Kva er segmentering? (gje døme)
- Kva er differensiering? (gje døme)
- Kva er eit sterkt hokjønnsord? (gje døme)
- Kva er eit svakt hokjønnsord? (gje døme)
- Kva meiner ein med delt femininum eller delt hokjønn? (gje døme)
- Kva er a-mål? (gje døme)
- Kva er e-mål? (gje døme)
- Kva meiner ein med panelinformant?
- Kva er Dialektdatabasen for Sogndal, og kva kan han brukast til?
- Forklar viktige skilnader mellom fjordamål og sognemål
TB-1-2: Tekst 2
“Endrer man språket gjennom livet?” (2017, desember) av Per Sigmund Sævik Bøe
- Kva samfunnsnytte peikar Sævik Bøe på at ein språkforskar kan ha? Kva tenkjer du om dette?
- Korleis kan ein undersøkja om ein person endrar talespråket sitt i løpet av livet?
- Kva kallar ein personar som er med i slike språkendringsstudiar gjennom livet?
- Kvifor trur du at enkelte endrar språket sitt når dei vert eldre?
- Kva form for språkdrag vert sett på som spesielt vanskelege å endra? Kva tenkjer du om dette?
- Kva ved talespråket er truleg mest stabilt?
- Når i livet endrar me truleg språket vårt mest?
- Kva er ei sosial norm?
- Kva meiner ein med sosial kontekst?
- Gje døme på språkendringar det blir peikt på frå Øygarden, Bergen og Stavanger.
- Kvifor meiner du at nokon endrar språket sitt meir enn andre?
DEL C: FORDJUPING OG UTFORSKING AV TEMAET
C-1: Prøv deg som forskar!
Gå inn på Dialektbasen for Sogndal og gå gjennom «heimsida» og «kva er sosiolingvistikk». (Dersom de arbeider fleire i lag, kan de summera opp det de har lært, saman før de går vidare.) Lytt til dei seks eksempeltrekka på «heimsida» i basen og finn også eigne eksempelord. På sida «kva er sosiolingvistikk» kan de etter å ha lese gjennom teksten gjerne fordela avsnitta mellom dykk (dersom de jobbar saman) og deretter forklara kvart dykkar avsnitt for den/dei andre på gruppa di.
No er du endeleg klar for å begynna som språkforskar sjølv. Lag ditt eige/dine eigne forskingsspørsmål og set i gang med å bruka basen. Du/de kan bruka døma frå artikkelen eller laga heilt eigne spørsmål.
Eksempel på forskingsspørsmål:
- Er det nokon skilnad på infinitivsendingane hjå gutar frå Dalen og jenter frå Dalen i 2016-opptaka?
- Kva skjer med talemålet til ein (eller fleire) utvald(e) person(ar) gjennom livet? (då må de sjå på ein eller fleire personar som er med i to opptak, markert med p (panel) andre gongen)
Reflekter gjerne også over korleis du får dei resultata du får, dvs. kva som gjer at du finn språkleg variasjon eller endring.
