C-4: Sammenligning mellom norsk, engelsk og annet valgfritt språk

 

Dette undervisningsopplegget er beregnet på elever som har et annet morsmål enn norsk og engelsk, eller ønsker å sammenligne norske og engelske slektskapsord med et annet fremmedspråk enn fransk, tysk eller spansk.  

C-4-1: Vokabular 

Nedenfor finner dere noen norske slektskapsord. Bruk ordbok og finn ut hva de heter på engelsk og det valgfrie språket 

Norsk Engelsk Valgfritt språk 
Foreldre         
Mor         
Far         
Barn         
Søster            
Bror         
Søsken         
Enebarn         
Sønn         
Datter         
Onkel         
Tante         
Nevø         
Niese         
Fetter         
Kusine         
Tremenning         
Besteforeldre         
Bestemor         
Morfar         
Farmor             
Barnebarn         
Oldefar         
Svigermor         
Stebror         
Tvilling        

C-4-2: Diskusjonsoppgave 

Se på ordlisten ovenfor og svar på spørsmålene. 

A) Hva er likt i alle tre språk? 

B) Hva er likt i norsk og engelsk, men ikke i språket du har valgt? 

C) Hva er likt i norsk og språket du har valgt, men ikke norsk? 

D) Hva er likt i engelsk og språket du har valgt, men ikke norsk? 

C-4-3: Etymologi. Undersøkelse. Diskusjonsoppgave 

Bruk Det norske akademis ordbok (NAOB): https://naob.no/ ,  og sjekk etymologien (opphavet) til noen av de norske slektskapsordene som dere fylte ut på skjemaet i oppgave 1.  Dere skriver da inn det norske slektskapsordet inn i søkefeltet. Her er fire spørsmål dere kan ha i tankene når dere skal velge slektskapsord som dere vil søke på: 

  1. Hva er opphavet til de norske slektskapsordene som er lik eller likner de engelske slektskapsordene der de engelske ordene ikke er lik ordene på det språket du har valgt? 
  2. Hva er opphavet til de norske slektskapsordene som er lik eller likner slektskapsordene til det språket du har valgt, men som ikke er lik i engelsk?  
  3. Hva er opphavet til de norske slektskapsordene der slektskapsordene er helt like eller likner på hverandre i alle de tre språkene? 
  4. Hva er opphavet til de norske slektskapsordene som skiller seg helt ut fra de engelske og det språket du har valgt ved at ordene ikke er lik eller likner på noen av dem? 

C-4-4: Diskusjonsoppgave 

Diskuter hvilken slektskapsrolle ordene tantebarn, onkelbarn søskenbarn, faster, moster, farbror og morbror har. Finn ut hva disse ordene er på engelsk og på det språket du har valgt? Diskuter likheter og forskjeller.  

C-4-5. Sivilstatusord  

Bruk ordbok og finn ut hva disse norske sivilstatusordene er på engelsk og det språket du har valgt. Diskuter likheter og forskjeller.  

Norsk Engelsk Valgfritt språk 
Ekteskap       
Samboerskap       
Samboer         
Gift       
Skilt       
Enslig       
Enke       
Enkemann       
Ektemann       
Kone       
Ektefelle       

C-4-6: Sammensatte ord  

  1. Bruk ordbok og finn ut hva disse norske sammensatte substantivene heter på engelsk og det språket du har valgt:  
Norsk Engelsk Valgfritt språk 
Familiebedrift       
Familiebarnehage       
Kongefamilie        
Vertsfamilie       
Kjernefamilie       
Bonusfamilie       
Adoptivfamilie       
Familieplanlegging       
Familieoverhode         
Familieliv       
Familieterapi       
Språkfamilie       
Regnbuefamilie       
Barnefamilie       
Familieord       
  1. Hvilke likheter og forskjeller finner du i dannelsen av sammensatte substantiv på de tre språkene?  
  1. Hvilket substantiv i det sammensatte ordet er det som bestemmer kjønnet i språket du har valgt og norsk?  (Engelsk har ikke kjønn på sine substantiv). 

C-4-7: Spill Memory 

Elevene spiller i grupper på 2-4 personer. Elevene får utdelt en del kort i en konvolutt med slektskapsord på norsk, engelsk og valgfritt språk (VFSP) som må fylles ut selv. Denne konvolutten tømmes under spillet og gruppen snur kortene med den blanke siden opp. En på gruppen trekker et kort og leser slektskapordet på norsk. Eleven til venstre skal da oversette ordet til engelsk og det valgfrie språket. Eks: Mor  – mother  – ?  Svarer eleven riktig, får vedkommende beholde kortet. Hvis eleven svarer feil, må kortet leveres tilbake i bunken etter at alle på gruppen har fått sett det riktige svaret. Deretter er det eleven som svarte som trekker nytt kort, og spør den til venstre for seg. Den på gruppen som til slutt har samlet flest kort, vinner spiller. Hensikten med spillet er å øve på gloser og øke ordforrådet både i engelsk og norsk.