Språkløype om skandinaviske språk

 

INTRODUKSJON/OPPSUMMERING TIL SKANDINAVISKE SPRÅK, NORSK SAMMENLIKNET MED SVENSK, DANSK OG NORRØNT OG TEKSTENE «PÅ BÆRTUR I SKANDINAVIA»

Praktiske rammer for opplegget:

Klasserommet ryddes for pulter. Klassen deles inn i passende grupper, fortrinnsvis syv eller færre. Språkløypen skal gjennomføres uten nettilgang med unntak av stasjon 4, som er en oppgave knyttet til de digitale ordbøkene. Gruppene starter på hver sin stasjon og følger språkløypen. For eksempel vil en gruppe starte på stasjon 3 og da gå videre til stasjon 4 osv. Omfang for språkløypen er ca. 90 min. I denne tidsberegningen er forberedelser, gjennomføring og kåring av et vinnerlag inkludert.

Forarbeid:

Skrive ut materiell til stasjon 1, 4, 5 og 6.

Ta med pc med nettilgang.

Papir til gruppene.

Blyanter og trepinner til stasjonen om Runer, (evt. kan man bruke papp).

Bøker til boktårn og meterstokk.

Rydde klasserom, dele inn i grupper

Underveis:

Lærerens pc står ved stasjon 4, oppgaven krever nettilgang.

Lærer står ved stasjon 7 og tar tiden.

Etterarbeid:

Klassen rydder klasserommet.

Lærer vurderer svararkene og finner vinnerlaget.

Oppsummering av fasit til stasjonene og kåring av et vinnerlag.

Stasjon 1: På bærtur

Mål: Finn bærnavnene som hører sammen.

Hvilke bærnavn fra de skandinaviske språkene refererer til samme bær?

Skriv kombinasjonen av bærnavnene gruppen mener hører til samme bær.

blokkebær (n.)

ling-/lyngbär (s.)

skovjordbær (d.)

tyttebær (n.)

bringebær

bjørnebær (n.)

mosebølle (d.) brombær (d.)

markjordbær (n.)

hallon (s.)

hindbær (d.)

smultron (s.) 

ordon (s.)

tytbär (s.)

Stasjon 2: Navn på språk i Skandinavia

Mål: Skriv ned så mange språk og dialektnavn som mulig.

Alle gruppens medlemmer skal en og en stå i planken eller 90-graderen inntil en vegg så lenge de klarer. Samtidig som man står i planken/90-graderen skal man si så mange språk og dialektnavn man kommer på. Øvrige medlemmer av gruppen skriver ned navnene på svararket. Hvis språk eller dialektnavn blir sagt flere ganger får man ikke flere poeng. Hvert gruppemedlem får kun stå en gang, og alle gruppens medlemmer skal prøve seg.

Stasjon 3: Ordrekker

Mål: Lag den lengste rekken av ord som refererer til frukt og grønnsaker.

Gruppen skriver ned sin ordrekke av så mange slags frukt og grønnsaker de kjenner til. Ordrekken skal henge sammen med at hvert neste ord starter på samme bokstav som forrige. Eksempel: Blåbær – reddik. Hvert ord gir poeng.

Stasjon 4: Hvor kommer ordene fra?

Mål: Finn ut av hvilket språk ordene her er lånt fra.

Søk på www.ordbøkene.no eller www.noab.no og skriv ned ordenes opphav. Det er mulig at ordene har flere opphav, skriv ned alle dere finner.

  1. å bakke
  2. gjeng
  3. kjeks
  4. klubb
  5. kul
  6. å chille
  7. bag

Stasjon 5: Viktige språkvitenskapelig begreper

Mål: Finn ut hvilke begrep som svarer på spørsmålene.

I hvert oppgaveord er vokalene fjernet. Spørsmålet hjelper kanskje gruppen til å finne riktig ord. Skriv ned gruppens svar.

 Spørsmål:Oppgaveord
 Hva heter det når språk som har utviklet seg fra dialekter av ett og samme grunnspråk?sprkslktskp
 Hva kan fellestrekk mellom språk skyldes?sprkkntkt
 Hva kan fortelle oss om ordenes opphav, utvikling og slektskap?Tmlg
 Hva heter det når man gjør en sammenlikning på bakgrunn av delte språklige egenskaper?Nlg
 Hva heter det når ord eller uttrykk blir brukt i overført betydning?Mtfr

Stasjon 6: Runer

Mål: Alle gruppens medlemmer skriver fornavnene sine med runer på bølgepapp.

Var det noen bokstaver som manglet runetegn? 

Stasjon 7: Boktårn

Mål: Bygg det høyeste tårnet av bøker gruppen klarer på to minutter.

Regler: Tårnet skal bygges fra bakken, og det må kunne stå uten støtte fra gruppen for å bli målt.