Samer og samiske språk, kultur og historie

 Kilde: NRK.

DEL A: INTRODUKSJON TIL TEMAET OG TEKSTEN

A-1: Introduserende spørsmål

  1. Hva menes med samer?
  2. Hva vet dere om samiske språk?
  3. Hva vet dere om samisk kultur (utenom språk)?
  4. Hva vet dere om samisk historie?

A-2: Samisk musikk

Her er noen musikkvideoer med samisk musikk med vekt på joiking:

KeiiNO: «Monument» (official lyric video) Melodi Grand Prix 2021 (3.26 min):

Jon Henrik Fjällgren: «Daniels joik», som ble fremført i den
svenske talentkonkurransen Talang Sverige, med en sterk joik
følelsesmessig som han laget selv etter at bestevennen Daniel døde (6.18 min for hele innslaget):

Jon Henrik Fjällgren og Elin Kristina Oskal (sistnevnte har en av
hovedrollene i samisk Frozen 2): «The way you make you feel» (kombinasjon av sang og joik) (4.14 min):

Denne låten ble kåret til årets låt i Sapmi 2019, som dere kan lese om her.

A-3: Lag et tankekart

Lag et tankekart individuelt eller i par/grupper om hovedtrekk i samisk språk, kultur og historie ut fra det dere kan fra før, og stoff som dere finner i læreboka og andre kilder. Ta med både stikkord og illustrasjoner. Tankekartet deres skal blant annet dekke dette:

  1. samer
  2. urfolk
  3. sameflagget
  4. samenes nasjonaldrakt
  5. samenes samiske språk
  6. fornorskingsprosessen
  7. Sametinget

A-4: Dokumentarvideo – en introduksjon til samisk språk, kultur og historie

Den stille skammen (NRK) er en NRK-serie om samisk språk, kultur og historie, der episode 1 er særlig god som en introduksjon.

Kilde: www.nrk.no

A-5: Prøv å snakke samisk!

På YouTube finnes det flere videoer som kan brukes for å lære å snakke noen ord på nordsamisk: Denne YouTube-videoen, av en som kaller seg Sunniva Helena, gir opplæring i å telle til ti på samisk (3.02 min):

A-6: Lytting – bli kjent med nordsamisk!

NRK har en egen nyhetskanal på nordsamisk, som er det samiske språket som flest samer i Norge bruker. Hør på denne nyhetskanalen for å høre hvordan nordsamisk høres ut:

Kilde: https://tv.nrk.no/se?s=oddasat-tv

DEL B: LESING AV SPRÅKPRAT-INNLEGG OG OPPGAVER TIL TEKSTENE

B-1: Fornorskingsprosessen og samenes språklige rettigheter i dag

Les Språkprat-innlegget «Vi må snakke om samisk» (2019) av Hilde Sollid.

B-1-1: Spørsmål til teksten

  1. Hvorfor var 2019 et spesielt viktig år for samer og andre urfolk?
  2. Hva menes med språkpolitikk? Prøv å forklare det med egne ord.
  3. Språkpolitikken i Norge overfor samene har endret seg mye de siste tiårene. Hva var målsettingen da myndighetene prøvde å fornorske samene, og hva er målsettingen for dagens språkpolitikk overfor samene?
  4. Når og hvordan startet veien mot å avvikle fornorskingspolitikken?
  5. Hva er forskjellen på å ha samisk som førstespråk og andrespråk?
  6. Hvor mange elever hadde opplæring i samisk i 2018/19, og er dette en økning eller nedgang sett fra 2008/2009? Kommenter tallene i tabellen for dette.
  7. Er tendensen til økning/nedgang i hvor mange som hadde opplæring i samisk, lik for elever som fikk opplæring i nordsamisk, lulesamisk og sørsamisk, eller ikke? Kommenter tallene i tabellen for dette.
  8. Hvorfor tror dere denne Språkprat-artikkelen heter «Vi må snakke om samisk»?

B-1-2: Forklar uttrykkene

  1. urfolk
  2. språkpolitikk
  3. fornorsking (av samer)
  4. førstespråk
  5. andrespråk
  6. indignisering

B-1-3: Diskusjonsoppgave

Hvilken rolle vil dere si at skolen har hatt i myndighetens språkpolitikk overfor samer? Hvorfor tror dere at skolen har hatt denne rollen?

B-2: Fordommer i vitenskapen koblet til det samiske

Les Språkprat-innlegget «Å konstruere «dei andre» språkleg – fordommar om språkkontakt» (2020) av Tove Bull.   

B-2-1: Spørsmål til teksten

  1. Hva menes med språkideologi?
  2. Hva menes med nasjonalromantikken (jf. litteraturhistorien), og hvilken rolle spilte norsk språk i nasjonalromantikken i Norge?
  3. Hva var ifølge Bull grunnen til at det på 1800-tallet ble «konstruert forteljingar og historier som skulle vise at samane som etnisk gruppe representerte ein lågareståande og primitiv rase»?
  4. Hvordan kan denne språkideologien kaste lys over at senere forskere har sett det slik at norsk og andre nordiske språk har påvirket samiske språk, men i liten grad motsatt vei?
  5. Gi eksempler fra dette Språkprat-innlegget på at samiske språk har påvirket norsk språk.
  6. Hva mener Tove Bull kan forklare at nordiske språkforskere helt til vår tid har fortsatt med å undervurdere samiske språk som påvirkningsfaktor?

B-2-2: Forklar uttrykkene

  1. vitenskap
  2. språkideologi
  3. nasjonalromantikk
  4. sosialdarwinisme
  5. nordgermansk språk

B-2-3: Diskusjonsoppgave

Er det mulig for vitenskap å være helt objektiv og nøytral?

DEL C: FORDYPNING OG UTFORSKNING AV TEMAET

C-1: Lag en veggavis!

Lag en veggavis om ett av temaene nedenfor (fjern, slå sammen eller legg til temaer for å få mange nok temaer). Bruk nettsiden til Samiske veivisere, som dere finner her, og andre aktuelle kilder til å finne den informasjonen som dere trenger.

  1. Samer – hva skal til for å bli regnet som en same?
  2. Samiske språk – hvilke finnes, hvor snakkes de, hvor mange snakker dem?
  3. Tradisjonell samisk mytologi/religion
  4. Samenes joik
  5. Samekoften
  6. Fornorskingsprosessen – begrunnelse og eksempler
  7. Urfolk – hva er det, og hvilke rettigheter har de i verden i dag?
  8. Samenes rettigheter i Norge i dag
  9. Diskriminering av samer i Norge i dag
  10. Samenes nasjonaldag – historisk bakgrunn og markering
  11. Sameflagget – historie, symbolikk, bruk
  12. Sametinget
  13. Samiske artister – gi en oversikt over et utvalg samiske artister
  14. Samiske forfattere – gi en oversikt over et utvalg samiske forfattere

Heng etterpå veggavisene opp i klasserommet og les de andres veggaviser.  

C-2: Utforskningsoppgaver om samiske språk

Finn svar på disse spørsmålene ved hjelp av læreboka, NDLA og andre kilder.

  1. Hvilken språkfamilie hører samiske språk til? Nevn noen andre språk som hører til samme språkfamilie? Hvilken språkfamilie hører norsk til?
  2. Hvor langt strekker det samiske språkområdet seg? I hvilket av disse landene finner vi de mest levedyktige samiske språksamfunnene?
  3. Hva menes med det samiske dialektkontinuumet? Er alle de samiske språkene gjensidig forståelige?
  4. Nevn minst fire ulike samiske språk som finnes i Norge. Hvilket av de samiske språkene er størst i Norge, og ca. hvor mange prosent snakker dette språket? Hvilket samisk språk er nest størst og tredje størst i Norge?
  5. Hva menes med fornorsking av samene, og når gikk dette for seg? Gi noen eksempler på hvordan fornorskingen skjedde, og hva fornorskingsprosessen har ført til for samene?
  6. Hva menes med ILO-konvensjonen, og hvilken betydning har den hatt for samene?
  7. Hvilke rettigheter har samer til å lære samisk i skolen i dag? Svar både ut fra det å lære samisk som førstespråk og som andrespråk.
  8. Hvilken posisjon har samiske språk i Norge i dag alt i alt, slik du/dere ser det?

C-3: Fordypning – video om kampen for språket med spørsmål

Se episoden «Kampen for språket» i dokumentaren Den stille kampen, og svar på spørsmålene nedenfor:

Kilde: www.nrk.no

a. Hva menes med sørsamisk, og hvor mange snakker dette samiske språket? Hvilke tiltak blir det fortalt om for å styrke sørsamisk språk?

b. Marja, en av ungdommene i dokumentaren, synger på sørsamisk. Hva sier hun om forholdet mellom språk og identitet?

c. Hva menes med enaresamisk, og hvor mange snakker dette språket?

d. Hva sier Mikkâl er grunnen til at han har valgt å rappe på enaresamisk?

e. Nevn basert på episoden noen viktige grunner til at samiske språk er truet (risikerer å dø ut), og gi eksempler på noe som kan bidra til å heller støtte opp om disse språkene

C-4: Ordboksøking

Universitetet i Tromsø har en oversikt over samiske ordbøker og ordlister. En av disse er Neahttadigisánit, der man kan søke på ord mellom norsk og nordsamisk, det største samiske språket.

a. Skriv ned ti fritt valgte ord i norsk. Prøv deretter å finne ut ved hjelp av ordboka hvordan man skriver disse ordene på nordsamisk.

Les debattinnlegget «På tide med Duolingo på samiske språk!»(02.09.21), som er skrevet av  Gunn-Anita Jacobsen, Fjerdekandidat i Nordre Valgkrets for Norske Samers Riksforbund, Kvænangen.

C-5: Klasseromsdiskusjon om Duolingo

a. Hva menes med Duolingo? Kjenner dere til det fra før?

b. Hva er det Gunn-Anita Jacobsen argumenterer for i debattinnlegget?

c. Hva mener dere om dette?

C-6: Klasseromsdiskusjon om «Joikadebatten»:

  1. Se videoen med Ella Maria Hætta og hva hun sier om den såkalte «Joikadebatten» 
  2. Hva er hovedinnholdet i det Ella Maria Hætta sier?
  3. Hva mener dere om dette?

C-7: Gruppeprosjekt – «Prøv dere som politikere!»

Grupper: Tenk dere at dere er politikere og har som oppgave å bevare et truet språk i landet. Hva ville dere foreslå at man gjorde? Sett opp en tiltaksplan med minst ti ulike forslag til tiltak, basert på det dere har lært, og søk på internett. Prioriter tiltakene. Begrunn prioriteringene deres.

Klassen: Presenter svarene deres for resten av klassen. Har de ulike gruppene kommet frem til samme tiltak og prioriteringer?

C-8: Fordypning – se en tv-serie på samisk!

Bearkedem / Borteboere (2021, NRK) er en reality/dokumentar om unge samer som flytter hjemmefra for å gå på videregående skole.

Vi lover et helvete (2023, NRK) er en fiksjonsserie som handler om en klimaskeptiker og en miljøaktivist som forelsker deg i hverandre.

C-9: Fordypning – se en samisk film!

Her er noen sentrale eksempler på samiske filmer:

  1. Ofelaš / Veiviseren (1987)
  2. Min mors hemmelighet (2009)
  3. Sameblod (2016)
  4. Ellos eatnu / La elva leve (2023)

C-10: Fordypning – les en bok om samisk skolehistorie!

Kathrine Nedrejord skriver i romanen Lappjævel! (2020) om en samisk gutt på internatskole i fornorskingstiden, med inspirasjon i faktiske hendelser. Boka er utviklet for en noe yngre aldersgruppe, men vil også kunne gi innblikk i fornorskingsprosessens mørke sider for ungdommer.